Fodboldskolen 2021 er slut

03. juli 2021 kl. 18:56

Så er årets DGI fodboldskole slut. I år med imponerende 111 deltagere heraf 14 piger og ialt 7 grupper med 14 engagerede og dygtige trænere. Og i år var der ikke de samme restriktioner som sidste år, så næsten alt var ved det gamle, dog med nogle små justeringer. Eksempelvis fastholdt vi 2 spisegrupper for at få et bedre flow i spisepausen, ligesom vi droppede vandkampen, da arealet uden for klubhuset ikke længere egner sig til fredagens vandkamp - det er simpelthen for farligt. Ugen startede med to dage, hvor solen bagte ned på anlægget, onsdag fik vi så en omgang dagsregn, inden ugen sluttede med to lune gråvejrsdage uden vind. Regnen kunne vi godt have undværet, men spillerne tog det super flot og mange lagde knap nok mærke til, at de var våde - en god indikation på, at træningen ramte det rigtige niveau.

Fodboldmæssigt er der i de yngste grupper fokus på leg med bolden, øvelser i omgang med bolden, at man har kontrol over den, kan drible osv. I de yngste grupper veksler øvelserne ofte, og måske får man samme øvelse flere gange i løbet af ugen - gentagelse fremmer forståelse og færdighed. I de ældre grupper er der mere fokus på forståelse af spillet, og øvelserne er sværere fodboldmæssigt, de kan være mentalt udfordrende, og ofte kører øvelserne over længere tid, så man virkelig bliver udfordret og får en masse gentagelser.

I trænerteamet arbejder man hele tiden mod den perfekte øvelse, hvor alle er en aktiv del af aktiviteten, hvor man kan se formålet med den, hvor man bliver udfordret uden at det er for svært, og hvor man kan bidrage positivt til, at øvelsen lykkes for hele gruppen. At opnå dette er altid en kæmpe udfordring for trænerne, som hele tiden bliver mødt med spillernes ønske om ”at spille kamp” eller lave straffesparkskonkurrence. Det har der også været plads til, men det er sjældent den type aktivitet, hvor man som spiller virkelig bliver udfordret. Når der spilles kamp er det ofte et mindretal, der virkelig er på – nemlig de dygtigste spillere. Og en straffesparkskonkurrence indeholder ofte meget ventetid. Hvis spillerne ved evalueringen til sidst på dagen siger, at de er trætte, så betyder det som regel, at de har været aktive og udfordret – et godt tegn på, at de har fået fuldt udbytte af dagens aktiviteter.

Årets trænerteam (Mostafa, Ibrahim, Julie, Victor, Gustav, Martin, Albert, Frederik, Marcus, Henrik, Nikola, Oliver B, Oliver H og Mathias) - altså en god blanding af gengangere og nye ansigter - fik tilrettelagt øvelser og lege, som spillerne var glade for, og det virkede som om, at alle både havde en sjov uge, men også en uge hvor de fleste blev dygtigere. Udsagn som "det har været den bedste fodboldskole ever", "jeg har lært mere på en uge end på en hel sæson" mfl. underbygger indtrykket af en vellykket fodboldskole. Tak til alle trænere for jeres bidrag til fodboldskolen i Lundtofte - I er guld værd.

Igen i år kommer man heller ikke uden om vores hjælpere rundt om fodboldskolen, hvor verdens bedste forældreforening stod for forplejning til deltagere og trænere. Hele formiddagen går med et forberede sig til "rush hour" fra 11.30 - 13.00, hvor deltagerne opdelt i to spisegrupper skal nå at købe mad, slik, sodavand mm. Det hele kører efter en snor med Forældreforeningen på alle pladser i cafeen. En kæmpe tak for et uvurderligt bidrag til en fantastisk uge skal lyde til Finn, John, Fynbo og ”madmor” Lisbeth. Også en stor tak til Dagli Brugsen i Ørholm, som sponsorerede frugt til alle deltagerne 2 gange dagligt. Og endelig må jeg igen rose Lundtoftehallens personale som utrætteligt arbejder på at holde rent inde og ude – det er en kæmpe opgave under en fodboldskoleuge, men hver morgen stod omklædningsrum og anlæg klar til brug – ryddet og rengjort. Imponerende.

Ses vi igen til næste sommer?