Fodboldskolen 2020 er slut

04. juli 2020 kl. 16:43

Årets DGI fodboldskole er slut. 94 drenge fordelt på 6 grupper og 12 trænere til at organisere og afvikle træning og leg. I april måned var der vist ikke mange, der troede på, at vi ville få lov til at holde fodboldskole i år, men heldigvis gik det anderledes. Selv om vi måtte ændre lidt på tingene, opdele i spisegrupper, øge fokus på rengøring, og aflyse den afsluttende vandkamp, så vil jeg påstå, at deltagerne ikke mærkede ret meget til Covid-19 bortset fra håndvask flere gange i løbet af dagen og lidt mere plads i cafeen i frokostpausen.

Fodboldmæssigt er der i de yngste grupper fokus på leg med bolden, øvelser i omgang med bolden, at man har kontrol over den, kan drible osv. I de yngste grupper veksler øvelserne ofte, og måske får man samme øvelse flere gange i løbet af ugen - gentagelse fremmer forståelse og færdighed. I de ældre grupper er der mere fokus på forståelse af spillet, og øvelserne er sværere fodboldmæssigt, de kan være mentalt udfordrende, og ofte kører øvelserne over længere tid, så man virkelig bliver udfordret og får en masse gentagelser.

I trænerteamet arbejder man hele tiden mod den perfekte øvelse, hvor alle er en aktiv del af aktiviteten, hvor man kan se formålet med den, hvor man bliver udfordret uden at det er for svært, og hvor man kan bidrage positivt til, at øvelsen lykkes for hele gruppen. At opnå dette er altid en kæmpe udfordring for trænerne, som hele tiden bliver mødt med spillernes ønske om ”at spille kamp” eller lave straffesparkskonkurrence. Det har der også været plads til, men det er sjældent den type aktivitet, hvor man som spiller virkelig bliver udfordret. Når der spilles kamp er det ofte et mindretal, der virkelig er på – nemlig de dygtigste spillere. Og en straffesparkskonkurrence indeholder ofte meget ventetid. Hvis spillerne ved evalueringen til sidst på dagen siger, at de er trætte, så betyder det som regel, at de har været aktive og udfordret – et godt tegn på, at de har fået fuldt udbytte af dagens aktiviteter.

Årets trænerteam (Jacob AG, Sebastian, Mostafa, Gustav, Victor, Albert, Marcus, Magnus, Sylvester, Henrik og Victor S) - altså 10 gengangere og 2 nye ansigter. Flere af trænerne har været med 6-7 gange som trænere på fodboldskolen, lige som flere har trænererfaring fra dagligdagen. Og det kunne virkelig ses på kvaliteten af øvelserne, hvor niveauet i år var meget højt - det er også hvad tilbagemeldinger fra børn og forældre fortæller. Mandag og onsdag var formand Claus Abildgaard forbi som afløser, hvilket gav mulighed for onsdag at lave målmandstræning for alle grupperne ved Sylvester, som til hverdag er 2. målmand i BK Frem. Tak til alle trænere for jeres bidrag til fodboldskolen i Lundtofte - I er guld værd.

Og så var der jo lige:

• At kompressoren strejkede under pumpning af boldene
  • At DGI ved Bauhaus sponsorerede kegler, frisparksfigurer og stænger, stiger og bøjler mv.
  • At den lokale betjent kiggede forbi for lige at checke .....
  • At landmåleren torsdag gik i gang med at sætte af til den nye kunstbane
  • At vi i år kun mistede to bolde undervejs

Igen i år kommer man heller ikke uden om vores hjælpere rundt om fodboldskolen, hvor verdens bedste forældreforening stod for forplejning til deltagere og trænere. Hele formiddagen går med et forberede sig til "rush hour" fra 11.30 - 12.45, hvor deltagerne opdelt i to spisegrupper på max 50 personer skal nå at købe mad, slik, sodavand mm. Det hele kører efter en snor med Forældreforeningen på alle pladser i cafeen. En kæmpe tak for et uvurderligt bidrag til en fantastisk uge skal lyde til Finn, John, Fynbo, Peter, ”madmor” Gitte samt Torben. Også en stor tak til Dagli Brugsen i Ørholm, som sponsorerede frugt til alle deltagerne 2 gange dagligt. Og endelig må jeg rose Lundtoftehallens personale som utrætteligt arbejder på at holde rent inde og ude – det er en Sisyfos opgave under en fodboldskoleuge, men hver morgen stod omklædningsrum og anlæg klar til brug – ryddet og rengjort. Imponerende.

Ses vi igen til næste sommer?