2010'erne til Øens Cup 2019

04. april 2019 kl. 16:43

Sidste weekend i marts tog 20 forventningsfulde drenge på årgang 2010 til Årslev på Fyn for at deltage i Øens Hold Cup – en turnering over tre dage, hvor vi overnatter på en skole i nærheden.

Drengene havde kun lige fået fri fra skole, da de blev hentet, og der var samling på parkeringspladsen ved Lundtofte Boldklub. Drengene fik lidt friskbagte pølsehorn, inden de blev fordelt i bilerne og turen gik af sted mod Fyn.

Kl. 16.30 rullede bilerne ind på Broskolen i Årslev, hvor vi fik tildelt to store klasseværelser. Skolen skulle danne base for de næste to dage for spillere, trænere samt de mange forældre, der havde valgt at tage turen med holdet.

Hurtigt blev luftmadrasser og liggeunderlag fordelt, og drengene skulle med det samme i fodboldtøjet. Allerede fredag aften skulle alle hold i aktion. Så efter en kort intro fra cheftræneren gik vi i samlet flok de knap 1½ km. til Årslev Boldklubs anlæg.

I trænerteamet er vi svært begejstrede for formatet omkring Øens Cup, hvor det er 2. år i træk vi deltager. Vi havde tilmeldt 4 hold på hvert sit niveau (A-D). Der er mulighed for at rykke rundt mellem drengene på de forskellige hold, så alle kan blive udfordret på rette niveau, men også prøve at spille over eller under deres eget niveau – helt i tråd med DBU’s anbefalinger.

Lad det være sagt med det samme, drengene kom til at spille rigtig meget fodbold denne weekend. Allerede inden afgang havde vi fået afbud fra 2 spillere, og da yderligere en spiller blev syg, da vi nåede frem til Fyn, var der kun 19 spillere til at dække de 4 hold ind. Samtidig er kampene ved Øens Cup 2×12 minutter, hvor drengene normalt spiller 2×7 minutter.

Fredag gav det ikke de store problemer, vi kunne fint rykke drengene rundt mellem holdene og få afviklet de 4 kampe (1 med hvert hold) vi skulle spille.

Kl. 19.30 var vi tilbage på skolen, hvor der blev spist lasagne, mens Brøndby-OB kørte på storskærmen i aulaen. Man kunne godt høre vi var på Fyn, da der var stor opbakning til OB.

Da drengene havde spist, fik de udleveret medbragte slikposer, og der blev hygget, inden det var tid til tandbørstning og en god nats søvn forud for den helt store fodbolddag lørdag.

Tidligt op lørdag morgen og i fodboldtøjet. De første hold skulle allerede i kamp kl. 9, så efter en god morgenmad i skolens aula, tog de første drenge afsted. Alle kampe lørdag og søndag skulle spilles på græs. Alle 4 hold skulle spille 4 kampe i løbet af lørdagen – så i alt 16 kampe. Trænerteamet havde heldigvis lavet en god plan hjemmefra, så vi fik truppen på 19 mand til at holde hele dagen.

Vejret var med os – høj sol, 17 grader og fodbold på græs, jo det lugtede for alvor af forår. Hurtigt blev Camp Lundtofte sat op med Beachflag, telt og campingbord. Det var en god base weekenden igennem for drengene, hvor de kunne trække sig lidt tilbage, hvis der var brug for et lille hvil.

Der blev dagen igennem spillet masser af flot fodbold. Gode tekniske detaljer, flotte skud, gode mål og solidt forsvarsspil. Vi må dog også erkende, at afbuddene og en skade blandt et par spillere kostede lidt på resultaterne, hvor der var flere nederlag end sejre. Det mærkede vi dog ikke på drengene – der var smil på læben, godt kammeratskab og alle bakkede hinanden fortrinligt op med kampråb og opmuntringer dagen igennem.

Efter en laaang fodbolddag var vi retur på skolen lidt før kl. 18. Der var mange med røde hoveder efter en hel dag i solen (vi skulle nok have været bedre til at huske solcremen). Aftensmaden bestod af Mexicanske pandekager og pastasalat.

Efter lidt sværdslag i trænergruppen fik drengene lov til at hygge sig til klokken 20.15, hvorefter det var tandbørste og sengetid. Sommertiden stjal en time af vores nattesøvn.

Søndag var det igen tidligt op. Alt skulle pakkes sammen og i bilerne, inden turen for sidste gang gik fra skolen til Årslev Boldklub. Alle hold skulle i aktion 2 gange inden turneringen sluttede kl. 13 og turen igen kunne gå hjem mod Lundtofte.

Fra trænerteamet skal der lyde en kæmpe ros og tak til drengene. De har repræsenteret Lundtofte Boldklub på fremragende vis, og der har ikke været én eneste konflikt weekenden igennem. Alle har hjulpet hinanden, og ingen har følt sig udenfor.

Også stor ros til den altid fantastiske forældreopbakning på årgangen. Mere end 15 voksne var med. Nogle boede med os på skolen og andre overnattede rundt i det fynske hos familie eller på kro/hotel. Forældrene havde weekenden igennem sørget for lækkerier til drengene, så der blev fyldt på depoterne – Kager, der ville gøre deltagerne i den store bagedyst misundelige, juice, slikposer og masser af frugt. Tak til jer alle for den fantastiske opbakning!

Vi havde også i forældregruppen vores egen filmskaber med. Weekenden igennem har Martin optaget alle de lækre detaljer og det flotte fodboldspil drengene leverede. Det er blevet klippet sammen og det er der kommet en fremragende video ud af – den kan ses her.
Formand Claus udtaler: ”Den film er simpelthen for fed - det er alt det som børnefodbold handler om. Glæde, motion, bevægelse, motorik, nederlag og sejr og hygge med kammerater og de voksne.”

Turen kommer helt sikkert til at gå mod Fyn og Øens Cup igen til næste år, og fra årgang 2010 skal der klart lyde en opfordring til klubbens andre ungdomshold om at overveje denne turnering, når den første tur med fodboldholdet skal planlægges. Arrangørerne gør det fremragende og har mange års erfaring, det mærkes tydeligt. Tak til Årslev Boldklub og alle de mange frivillige på skolen og i klubben for at tage godt imod os og skabe rammerne om en fantastisk weekend.

ForZa Lundtofte

Spillere og trænere på 2010’erne