Lundtofte trænere på DBU trænerkursus

29. november 2018 kl. 07:25

I november har Lundtofte Boldklub afholdt trænerkursus for 12 af klubbens egne ungdomstrænere, samt 6 gæstetrænere fra andre klubber. Der var tale om den aldersrelaterede overbygning C2 (U10 – U12), efter trænerne havde gennemført C1 uddannelsen tilbage i september.

Undervisningen foregik over tre tirsdage med teoriundervisning i spejderhytten og praktikdelen på kunsten, hvor Lundtofte Boldklubs eget U11-hold (2008) leverede medier til undervisningen. Der var stor ros til drengene fra instruktør og trænere. Drengene er blevet udsat for mange forskellige øvelser og taget imod instrukser fra mange forskellige trænere undervejs. Hele vejen igennem har der været smil på læben.

Der skal også lyde en tak til boldklubbens forældreforening for igen at levere en flot forplejning til kursisterne på undervisningsdagene.

Under hele kursus var undervisningen under kyndig vejledning af DBU-instruktør Peter Ebbe Tønder, der har mange års erfaring dels som spiller på topniveau i B1909 og senere som træner i flere danske ligaklubber på både senior- og ungdomsniveau. Peter forstod at gøre undervisningen interessant og nærværende bl.a. ved at flette mange historier og anekdoter ind fra sit lange liv i fodboldens verden.

Det er fantastisk i en lille breddeklub som vores at mærke det kæmpe engagement fra frivillige trænere. At så mange har valgt at bruge en række hverdagsaftener i klubben for at blive bedre børnetrænere vil give et kæmpe løft af den træning, vi tilbyder til klubbens yngste medlemmer (U6-U12), ligesom det har skabt et super godt sammenhold mellem trænerne på tværs af årgange.

Som spillere og forældre vil I opleve at træningen i Lundtofte Boldklub, fremover bliver endnu mere præget af mange af de gode principper og holdninger som DBU anbefaler for at udvikle børnene som fodboldspillere og mennesker i det rette miljø.

Et godt fodboldmiljø sikrer at ”….Så mange så muligt, så længe som muligt, får adgang til miljøer, som har betydning for deres udvikling….” (DBU – Aldersrelateret træning).

Vi spurgte også instruktør Peter Ebbe Tønder, hvordan han har oplevet kursus og Lundtofte Boldklub……

"Det har gjort stort indtryk, at trænerne var enormt engagerede og lærevillige. Trænerne var klar – det er et godt udgangspunkt for kurset, men selvfølgelig allermest for deres spillere i hverdagen. Trænerne har lært nogle metoder, som vil medføre bedre træning, som giver dygtigere spillere. De har lært en hel del om børns udvikling og hvordan man bedst udvikler den enkelte. Det fodboldfaglige har fyldt meget på kurset, men også motorikkens og legens betydning samt planlægning af træning og kampe, har vi været omkring. Jeg vil lige nævne, at Lundtofte Boldklub har været et behageligt bekendtskab med søde, rare og engagerede spillere og ledere – DBU-instruktør, Peter Ebbe Tønder".

ForZa Lundtofte

Kim