C1 kursus. Trænere på skolebænken.

22. september 2018 kl. 10:00

Lundtofte trænere på skolebænken

Over to tirsdage i september har 15 Lundtofte trænere og 6 gæstetrænere fra andre klubber været på DBU trænerkursus arrangeret af Lundtofte Boldklub. Der var tale om første del af DBU’s børne- og ungdomstræneruddannelse kaldet C1. Flere Lundtofte-trænere havde gennem længere tid talt om at det kunne være godt at komme på noget kursus og få nogle værktøjer til at blive en bedre børnefodboldtræner. Stort set alle er blevet trænere, fordi de har et barn, der spiller på årgangen og en interesse for fodbold, men ellers er der ingen der har haft en uddannelse som træner.

Lad det være sagt med det samme, der er sket rigtig meget med måden, man træner børnefodbold i dag i forhold til dengang, hvor mange af trænerne selv spillede deres ungdomsfodbold. Heldigvis var vi under kyndig vejledning af DBU-instruktør Martin Boesen. At Martin brænder, for børnefodbold kunne tydeligt mærkes i hans levende og engagerede undervisning. Spejderhytten var til formålet ændret til undervisningslokale på teoridelen. Derudover var der indlagt 4 moduler med praktik på banen, hvor klubbens U9 og U11 hold leverede spillere, der blev brugt som medier i undervisningen, ligesom trænerne afslutningsvis selv var medier og blev udsat for mange af de øvelser, vi også træner med børnene.

Der skal lyde en kæmpe ros til drengene på U9 og U11 for at tage udfordringen op. De blev hevet ud af deres vanlige træning for at blive kastet ud i nogle ukendte øvelser med en fremmed træner og 20 andre trænere, der stod og observerede deres træning. Det klarede de rigtig flot, og der var stor ros for deres niveau og engagement, både fra Martin og de øvrige trænere.

Ud over de mange gode ting de enkelte trænere kan tage med fra kursus, har vi også fået en række gode anbefalinger fra Martin og DBU omkring, hvordan man på tværs af årgangene i klubben kan skabe en bedre trivsel generelt i klubben- de mange gode råd kan læses her i Klubfidusen

Men det stopper ikke her. Gruppen af trænere fortsætter på uddannelsen, når de til november atter skal tilbage på kursus – til den tid er det, den aldersrelaterede overbygning kaldet C2. Allerede her i efteråret vil børnene komme til at mærke forandringer i træningen efterhånden som de mange gode principper bliver implementeret på de enkelte årgange. For Lundtofte Boldklub er det også et kæmpe løft af det generelle trænerniveau, når vi mod slutningen af året kan sige at vi har 12-15 DBU uddannede børne- og ungdomstrænere.

Vi spurgte også Martin Boesen om hans oplevelser af trænerkursus og Lundtofte Boldklub….

• Jeg må sige at jeg har været imponeret over hele gruppen af kursister. De har alle bidraget til konstruktive og saglige debatter om emner, der vedrører mange aspekter af et godt børnetrænings- og kampmiljø i fodboldklubben. Jeg har også mærket en særdeles positiv klubånd i Lundtofte Boldklub. Jeg har virkelig nydt at vi i fællesskab har kunnet vinkle undervisningen, så den passede endnu bedre til jer og de andre klubbers trænere. Og med Kims helt utrolige engagement i kursusplanlægningen har det hele bare spillet 98% de manglende 2%, må være min fejlagtige opfattelse af børnenes evne til at slå en kolbøtte 😉 Pøj pøj, derude på det ”grønne kontor”