Formanden har ordet - oktober

22. oktober 2017 kl. 14:13

Græssæsonen nærmer sig sin afslutning, og vi kan se tilbage på nogle spændende, travle og udfordrende uger i fodboldklubben. De fleste hold er færdige, men vores seniorhold mangler stadigvæk et par kampe på vores efterhånden meget slidte baner. Klimaforandringerne er muligvis også nået til Lundtofte, og de fleste af os har svært ved at erindre en fodboldsæson med så meget regn. ”Hullet” lagde også græs til det fantastiske arrangement ”MINI OL”, og det gør vi med glæde, men denne gang tog det hårdt på banen, som nu trænger til at gå i hi og hvile sig et halvt års tid.

Lige nu er det selvfølgelig ”breaking news”, at kommunalbestyrelsen har afsat 5 millioner kroner til en kunstgræsbane i Lundtofte i fuld størrelse. Vi har været i dialog om det længe, men det er fantastisk at se det sort på hvidt. Dog må vi også understrege, at der er lang vej endnu, inden banen står klar. Vi har en del erfaringer med arbejdet fra vores nuværende bane, og vi ved, at der kan opstå mange uventede forhindringer undervejs lige fra økonomi til miljøforhold og nabohøringer. Et optimistisk mål fra vores side er, at banen skal stå klar november 2018, men nu må vi se.

Sideløbende med alt dette bliver der jo fortsat arbejdet politisk med en helhedsplan for Lundtofte, og det er et arbejde, som vi forsøger at være en del af, så vi kan påvirke processen i en retning, som også tilgodeser Lundtofte Boldklub. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at der også er mange af bydelens borgere, som debatterer livligt i diverse fora, og jeg må som formand sige, at debatten indimellem kører lidt af sporet, men ytringsfriheden er ukrænkelig, og vi forsøger at holde en ordentlig og sober tone med fokus på vores fodboldklub.

Sportsligt er der som altid både gode sejre og ærgerlige nederlag, og jeg vil forsøge at fremhæve nogle af de bemærkelsesværdige ting. Det var skønt, at klubbens bedste hold rykkede op i Sjællandsserien, hvor niveauet lige har fået en tak op, og efter en lidt svær start, er der nu kommet sejre og point på kontoen, men det bliver hårdt arbejde at holde fast i pladsen i Sjællandsserien. Seniorafdelingen buldrer derudaf med omkring 90 spillere, og det er fedt at overvære en træning, hvor der som regel møder mindst 50 spillere til træning.

En anden meget glædelig ting er, at vi fik etableret en fodboldcamp i efterårsferien for de alleryngste. Torben fra bestyrelsen har arbejdet hårdt med dette, og 27 børn trænede mandag til onsdag under ledelse af Frederik Sterner/Kim Wassmann fra Lundtofte og Casper Hansen fra ”Sportskultur”, som vi har brugt som trænerkonsulent på 3 årgange, og det er et fedt initiativ. Vi er tæt på at lande en aftale med en trænerkonsulent fra DGI, som i 2018 vil kunne coache nogle af vores ungdomstrænere.

På den knap så positive front må jeg sige, at jeg synes, at det er dybt frustrerende, at vi på enkelte årgange må konstatere, at vi taber udekampene uden kamp, fordi der ikke er forældre som tilbyder at køre til kampene. Det er mig simpelthen en gåde, hvis nogen kan opfatte dette som en pasningsordning: Hvis du melder dit barn ind i Lundtofte Boldklub kære forældre, så forpligter det. Det er der heldigvis også mange, som lever 100% op til, og i ungdomsafdelingen er det et kæmpeløft, at Troels, Morten og Torben nu kan deles om opgaverne. Skulle der gå folk rundt ude i fodboldlandskabet, som har lyst til at gøre en indsats, så tøv ikke med at kontakte os – vi kan sagtens bruge flere hænder, og ALLE i bestyrelsen arbejder ulønnet og frivilligt i deres fritid.

På træningsbanen kan der også altid bruges folk, som gider engagere sig i fodbolden, og som i alle andre fodboldklubber er vi helt afhængige af først og fremmest forældretrænere og dernæst nogle af vores ungseniorer, som heldigvis er meget hjælpsomme i forhold til at give en hånd med. Men når det sker, at trænere stopper med meget kort varsel (og det er sket), så er det en kæmpe udfordring at skaffe afløsere. Vi har desværre ikke et skab fuld af trænere, men vi gør alt, hvad vi kan for at få fodboldbutikken til at løbe rundt.

Ellers bruges tiden i bestyrelsen på at lave sponsoroverblik/udvikling, kontakt til Det Grønne Område, forberede ungdomsafslutning i oktober og hygge five-a-side for de voksne i november. Anker har knoklet med vinterplanen ude og inde, og vi skal have styr på børneattester og klubbens økonomi. Vi har haft lidt udfordringer med banken efter overgangen til ny kasserer, men nu skulle alt være ok, så Peter Vistisen kan køre butikken uden problemer.

Samarbejdet med Lyngby Boldklub har også gode fordele, og mange Lundtofte-folk er på stadion til superligakampene takket være en generøs fribillet aftale, hvor vi til alle hjemmekampe får en betydelig mængde billetter. I horisonten nærmer det sig årets julebanko, hvor vores fantastiske forældreforening endnu en gang er vært for en fin dag, og vi er så småt begyndt at få styr på 6-dagsløbet, som giver en god skilling i klubkassen. Tirsdagsspisningen med Gitte og Peter som værter har været en kæmpe succes, og vores kantine bliver flittigt brugt – et lille suk herfra er, at ALT skal aftales med Finn Riber og at betingelserne er, at drikkevarer købes i klubben – mad kan I selv medbringe. HUSK NU, at det er frivilligt ulønnet personale, som står der og at overskuddet i sidste ende går til boldklubben.

Vi bruger en del energi på at hjælpe socialt udsatte børn og flygtningefamilier, og jeg kan ikke takke trænerne nok for den positive måde, disse mennesker bliver modtaget på. Det er en del af vores klubs dna, og de skal vi være stolte af.

Som altid – tilgiv mig, hvis jeg har glemt noget og så ellers god fornøjelse med fodbolden i de kommende måneder. Lundtofte Boldklub sover aldrig, og nu er der indendørs og vinterbold på agendaen.

Forza Lundtofte

Claus